
What WikiLeaks Showed Us About U.S. Motivations in Syria

(From shamireaders, possibly by Saïd Zulficar)

  On August 31, 2013, U.S. President Barack Obama announced that he intended to launch a 
military attack on Syria in response to a chemical weapons attack in Syria that the U.S. blamed on 
the Syrian government. President Obama assured the U.S. public that this would be a limited 
military action solely intended to punish the Assad government for using chemical weapons; the 
goal of U.S. military action would not be to overthrow the Assad government, nor would it be to 
change the balance of forces in Syria’s sectarian civil war.

In the end, President Obama did not (directly) attack Syria, in large measure because of public and 
Congressional opposition. (At this writing, the U.S. has “covertly” supported armed insurgents in 
Syria with weapons and supplies, a military intervention in violation of the United Nations Charter,
since Syria, a U.N. member state, has not attacked the U.S. and the U.N. Security Council has not 
approved U.S. military action.)

A key source of that opposition was U.S. public distrust of the stated motivations of the Obama 
Administration. Was it true, as the Administration claimed, that its motivation for military 
intervention was solely its belief that the Assad government had used chemical weapons? Or was it 
true that the alleged chemical weapons attack was primarily serving as an excuse for a military 
attack that had other motivations? Many Americans believed that the Administration had other 
motivations than those it was stating, and that despite public statements to the contrary the 
Administration intended to either overthrow the Assad government militarily or attempt to change 
the balance of forces in Syria’s civil war as part of a larger struggle with Iran and Russia for 
influence in the Middle East. Because of these other suspected motivations, many Americans 
believed it likely that U.S. military intervention would not be “limited,” since it was likely that 
these unstated objectives would not be achieved by a “limited” military intervention.

This history shows how public understanding of U.S. foreign policy depends crucially on assessing
the motivations of U.S. officials. While the motivations of U.S. officials may be complex, and the 
“true” motivations of U.S. officials may not be knowable, it is likely inevitable that members of the
public will form assessments of the motivations of U.S. officials and that these assessments will 
play a major role in their assessment of U.S. policy. It is likely inevitable as a result that U.S. 
officials will present themselves to the public as having more noble motivations than they share 
with each other in private, and therefore that if members of the public had access to the motivations
shared in private, they would make different assessments of U.S. policy than if they made their 
assessments solely on the basis of public pronouncements.

This is a key reason that WikiLeaks’ publishing of U.S. diplomatic cables was so important. It gave
the public a recent window into the strategies and motivations of U.S. officials as they expressed 
them to each other, not as they usually expressed them to the public. In the case of Syria, the cables
show that regime change had been a longstanding goal of U.S. policy; that the U.S. promoted 
sectarianism in support of its regime change policy, thus helping lay the foundation for the 
sectarian civil war and massive bloodshed that we see in Syria today; that key components of the 
Bush Administration’s regime change policy remained in place even as the Obama Administration 
moved publicly towards a policy of engagement; and that the U.S. government was much more 
interested in the Syrian government’s foreign policy, particularly its relationship with Iran, than in 
human rights inside Syria.



A December 13, 2006 cable [1], “Influencing the SARG [Syrian government] in the End of 2006,” 
indicates that as far back as 2006 – five years before “Arab Spring” protests in Syria – destabilizing
the Syrian government was a central motivation of U.S. policy. 

The author of the cable was William Roebuck, at the time Charge d'Affaires – head of the embassy 
in the absence of an Ambassador - at the U.S. Embassy in Damascus. The cable outlines strategies 
for destabilizing the Syrian government. In his summary of the cable, Roebuck wrote:

“We believe Bashar’s weaknesses are in how he chooses to react to looming issues, both 
perceived and real, such as a the conflict between economic reform steps (however limited) 
and entrenched, corrupt forces, the Kurdish question, and the potential threat to the regime 
from the increasing presence of transiting Islamist extremists.  This cable summarizes our 
assessment of these vulnerabilities and suggests that there may be actions, statements, and 
signals that the USG can send that will improve the likelihood of such opportunities 
arising.” [That is, the likelihood of such conflicts and threats arising.]

 

This cable suggests that the U.S. goal in December 2006 was to undermine the Syrian government 
by any available means, and that what mattered was whether U.S. action would help destabilize the
government, not what other impacts the action might have. In public the U.S. was in favor of 
economic reform; but in private the U.S. saw conflict between economic reform and “entrenched, 
corrupt forces” as an “opportunity.” In public, the U.S. was opposed to “Islamist extremists” 
everywhere, but in private the U.S. saw the “potential threat to the regime from the increasing 
presence of transiting Islamist extremists” as an “opportunity” which the U.S. should take action to 
try to increase.  

Roebuck lists Syria’s relationship with Iran as a “vulnerability” that the U.S. should try to 
“exploit.” His suggested means of doing so is instructive [my emphasis below]:

“-- Possible action:

-- PLAY ON SUNNI FEARS OF IRANIAN INFLUENCE:  There are fears in Syria that 
the Iranians are active in both Shia proselytizing and conversion of, mostly poor, 
Sunnis. Though often exaggerated, such fears reflect an element of the Sunni community 
in Syria that is increasingly upset by and focused on the spread of Iranian influence in their 
country through activities ranging from mosque construction to business.

Both the local Egyptian and Saudi missions here, (as well as prominent Syrian Sunni 
religious leaders), are giving increasing attention to the matter and we should coordinate 
more closely with their governments on ways to better publicize and focus regional 
attention on the issue.”

So, Roebuck argued that the U.S. should try to destabilize the Syrian government by coordinating 
more closely with Egypt and Saudi Arabia to fan sectarian tensions between Sunni and Shia, 
including by promoting “exaggerated” fears of Shia proselytizing of Sunnis and promoting concern
about “the spread of Iranian influence” in Syria in the form of mosque construction and business 
activity.

In 2014, the sectarian Sunni-Shia character of the civil war in Syria is bemoaned in the United 
States as an unfortunate development. But in December 2006, the man heading the U.S. Embassy 
in Syria advocated in a cable to the Secretary of State and the White House that the U.S. 



government collaborate with Saudi Arabia and Egypt to promote sectarian conflict in Syria 
between Sunni and Shia as a means of destabilizing the Syrian government.

In December 2006, no one in the U.S. government could credibly have claimed innocence of the 
possible implications of such a policy. This cable was written at the height of the sectarian Sunni-
Shia civil war in Iraq, which the U.S. military was unsuccessfully trying to contain. U.S. public 
disgust with the sectarian civil war in Iraq unleashed by the U.S. invasion had just cost Republicans
control of Congress in the November 2006 election. The election result immediately produced the 
resignation of Donald Rumsfeld as Secretary of Defense. No one working for the U.S. government 
on foreign policy at the time could have been unaware of the implications of promoting Sunni-Shia
sectarianism.

It was easy to predict then that while a strategy of promoting sectarian conflict in Syria might 
indeed help undermine the Syrian government, it could also help destroy Syrian society. But this 
consideration doesn’t appear in Roebuck’s memo at all, as he recommends that the U.S. 
government cooperate with Saudi Arabia and Egypt to promote sectarian tensions.

Note that while Roebuck was serving in the George W. Bush Administration, he was a career 
Foreign Service officer, a permanent senior member in good standing of the U.S. government’s 
foreign policy apparatus. He went on to serve in the U.S. embassy in Iraq and the U.S. embassy in 
Libya, the latter as Chargé d’ Affaires, in the Obama Administration. There is no evidence that 
anyone in the U.S. foreign policy apparatus found the views expressed by Roebuck in this cable 
particularly controversial; the publication of this cable did not cause scandal in U.S. foreign policy 
circles.

So, while the sectarian character of the civil war in Syria is now publicly bemoaned in the West, it 
seems a fair characterization to say that in 2006, the United States government foreign policy 
apparatus believed that promoting sectarianism in Syria was a good idea, which would foster “U.S. 
interests” by destabilizing the Syrian government.

This view of U.S. policy – happy to make common cause with Saudi Arabia in fostering Sunni-
Shia sectarianism in Syria, and pre-occupied with Syria’s relationship with Iran above all else - is 
buttressed by a March 22, 2009 cable [2] from the U.S. embassy in Saudi Arabia, “Saudi 
Intelligence Chief Talks Regional Security With Brennan Delegation.” This cable summarizes a 
March 15 meeting including then U.S. counterterrorism adviser John Brennan and U.S. 
Ambassador to Saudi Arabia Ford Fraker with Prince Muqrin bin Abdulaziz al-Saud, the head of 
Saudi Arabia's external intelligence agency.

Ambassador Fraker’s summary recounted: [my emphasis]

7. (C) PERSIAN MEDDLING:  Prince Muqrin described Iran as "all over the place 
now."  The "Shiite crescent is becoming a full moon," encompassing Lebanon, Syria, Iraq, 
Bahrain, Kuwait and Yemen among Iran’s targets.  In the Kingdom, he said "we have 
problems in Medina and Eastern Province."  When asked if he saw Iran’s hand in last 
month's Medina Riots (reftels), he strongly affirmed his belief that they were "definitely" 
Iranian supported.  (Comment: Muqrin's view was not necessarily supported by post's 
Saudi Shi'a sources.) Muqrin bluntly stated "Iran is becoming a pain in the..." and he 
expressed hope the President "can get them straight, or straighten them out."

Ambassador Fraker’s comment that “Muqrin's view was not necessarily supported by post's Saudi 
Shi'a sources” was a severe understatement. Indeed, in a February 24, 2009 cable [3], “Saudi Shia 
Clash With Police In Medina,” Ambassador Fraker had reported in detail on the February 20 



clashes between Saudi security forces and Saudi Shi'a pilgrims in Medina, without any mention of 
Iran. Fraker’s February 24 cable primarily attributed the clashes to 1) Saudi police denying the 
Saudi Shi'a pilgrims access to the Baqi'a cemetery opposite the Prophet's Mosque and 2) the Saudi 
Shi'a community's long-simmering anger over historical grievances.

This indicates that the U.S. government knows perfectly well that the Saudi government blames 
Iran for things that the Iranian government has nothing to do with and is unconcerned about this. 
For the U.S. government’s own internal information, the Ambassador wanted to make clear that as 
far as the U.S. embassy knew, the Medina clashes had nothing to do with Iran. But as the 2006 
cable makes clear, the U.S. was happy to make common cause with Saudi Arabia in blaming Iran 
for things happening in Syria that aren’t even true. 

The next paragraph in the March 2009 cable from Riyadh is also instructive:

8. (C) WEANING SYRIA FROM IRAN:  Brennan asked Muqrin if he believed the Syrians 
were interested in improving relations with the United States.  "I can't say anything positive 
or negative," he replied, declining to give an opinion.  Muqrin observed that the Syrians 
would not detach from Iran without "a supplement."

This suggests that for the U.S. government in March 2009, for Syria to be interested in “improving 
relations with the United States” was equal to being “weaned” from Iran. Thus, the thing that the 
U.S. really cared about in Syria was not, for example, the Syrian government’s respect for human 
rights, but Syria’s relationship with Iran.

Another theme that recurred in the 2006 cable that talked about Syria’s “vulnerabilities” and how 
the U.S. should try to exploit them was that the U.S. should take actions to try to destabilize the 
Syrian government by provoking the Syrian government to “overreact,” both internally and 
externally.

One of the “vulnerabilities” of the Syrian government listed by Roebuck that the U.S. should try to 
exploit was the Syrian government’s “enormous irritation” with former Syrian Vice-President 
Abdul Halim Khaddam, leader of the opposition-in-exile National Salvation Front. Roebuck wrote:

-- Vulnerability:

-- THE KHADDAM FACTOR:  Khaddam knows where the regime skeletons are hidden, 
which provokes enormous irritation from Bashar, vastly disproportionate to any support 
Khaddam has within Syria.  Bashar Asad personally, and his regime in general, follow 
every news item involving Khaddam with tremendous emotional interest.  The regime 
reacts with self-defeating anger whenever another Arab country hosts Khaddam or allows 
him to make a public statement through any of its media outlets.

To exploit this vulnerability, Roebuck proposed:

-- Possible Action:

-- We should continue to encourage the Saudis and others to allow Khaddam access to their 
media outlets, providing him with venues for airing the SARG’s dirty laundry.  We should 
anticipate an overreaction by the regime that will add to its isolation and alienation from its 
Arab neighbors.

Note that the goal of encouraging the Saudis and other to “allow Khaddam access to their media 



outlets” was not to promote democracy and human rights in Syria, but to provoke the Syrian 
government to do things that would “add to its isolation” from its Arab neighbors. Of course, if the 
Syrian government acted in ways that would “add to its isolation,” then the U.S. could cite such 
actions as evidence that the Syrian government was a rogue government, unable or unwilling to 
conform to international norms, threatening to U.S. allies in the region, and therefore that the U.S. 
government had to take some action in response. But now we know that such actions by the Syrian 
government would not have been unfortunate developments to which the U.S. would be reluctantly
forced to respond, but the explicit goal of U.S. policy.

For example, in August 2007 – eight months after the above cable - Khaddam told the Saudi daily 
Al-Watan that reported remarks of Syrian Vice President Faruq al-Sharaa criticizing Saudi Arabia 
were “part of the policy pursued by the ruling clique, which aims at severing Syrian links with the 
Arab world and tying it further to Iran's regional strategy, " the Beirut Daily Star reported. [4] The 
Daily Star noted that the Syrian government was actually trying to “calm the spat,” saying that 
statements attributed to Sharaa had been “distorted.” In the context of Roebuck’s cable, these 
developments make sense: it was the U.S. and its ally Khaddam that were trying to inflame 
tensions between Syria and Saudi Arabia, not the Syrian government.

Whatever one thinks of Khaddam or the Syrian government, it’s not surprising that the Syrian 
government would have been provoked in 2006 by countries like Saudi Arabia giving Khaddam a 
media platform, given what Khaddam had used such platforms to say in the past. Note that there is 
no question that the Saudi government controls Saudi media for a purpose like this, exactly as 
Roebuck implied – indeed, the Riyadh embassy cable about the Medina clashes between Saudi 
police and Shia pilgrims noted that the Saudi government had successfully pressured Saudi media 
to suppress reports of the clashes.

Here is what Khaddam told the Saudi-owned newspaper Asharq Al-Awsat about his goals in an 
interview in Paris in January 2006: [5]

Q: What are you[r] current priorities? Do you want to reform the regime, reform it, or 
topple it?

A: This regime cannot be reformed so there is nothing left but to oust it. 

One imagines that if Iran had given a former Bahraini or Egyptian vice-president a platform to say 
about the government of Bahrain or Egypt that “this regime cannot be reformed so there is nothing 
left but to oust it,” the U.S. government would not have taken kindly to that. This was eleven 
months before Roebuck’s cable, and five years before “Arab Spring” protests in Syria. We are told 
in the West that the current efforts to topple the Syrian government by force were a reaction to the 
Syrian government’s repression of dissent in 2011; but now we know that “regime change” was the
policy of the U.S. and its allies five years earlier.

Indeed, another of Roebuck’s proposed actions to exploit Syria’s “vulnerabilities” carried the same 
message:

-- Possible Action:

-- ENCOURAGE RUMORS AND SIGNALS OF EXTERNAL PLOTTING:

The regime is intensely sensitive to rumors about coup-plotting and restlessness in the 
security services and military.  Regional allies like Egypt and Saudi Arabia should be 
encouraged to meet with figures like Khaddam and Rif’at Asad as a way of sending such 



signals, with appropriate leaking of the meetings afterwards.  This again touches on this 
insular regime’s paranoia and increases the possibility of a self-defeating over-reaction. 

According to Roebuck, if Egypt and Saudi Arabia met with Khaddam and news of the meetings 
were “appropriately leaked,” that would send a signal to the Syrian government that these countries
were plotting against Syria, perhaps trying to organize a coup.

It is revealing that Roebuck described the regime as “paranoid” for having fears that appear to have
been quite rational – fears based in significant measure on the actions of the United States and its 
allies. The most powerful government in the world and its allies in the region aspired to overthrow 
the Syrian government. The U.S. has a long track record [6] of trying to overthrow governments 
around the world, including in the region, and as Roebuck’s cable makes clear, far from trying to 
allay such fears, the U.S. wanted to exacerbate them. In 2014, the U.S. is arming insurgents who 
are trying to kill Syrian government officials. Was the Syrian government’s fear of the U.S. 
government irrational, or was it rational?

Failure to acknowledge that U.S. adversaries’ fears of the U.S. are rational suggests a world view in
which U.S. threats are normal, unremarkable, an inevitable part of the landscape, which only 
mentally unstable people would object to, their fears serving as proof of their irrationality. During 
the U.S.-organized contra war against Nicaragua in the 1980s, Alexander Cockburn recounted the 
view of a visiting U.S. Congressman toward Nicaragua: [7]

Nicaraguans tell stories about these U.S. fact-finders with a certain wry incredulity. One 
congressman listened to a commandante outlining the murderous rampages of the contras 
and then burst out, “Suppose 5,000 contras cross your border. Suppose you are invaded by 
the entire Honduran army, why should you worry. Are you that insecure?”

Listing resistance to economic reforms as a “vulnerability,” Roebuck wrote [my emphasis]:

Vulnerability:

-- REFORM FORCES VERSUS BAATHISTS-OTHER CORRUPT ELITES:

Bashar keeps unveiling a steady stream of initiatives on economic reform and it is certainly 
possible he believes this issue is his legacy to Syria.  While limited and ineffectual, these 
steps have brought back Syrian expats to invest and have created at least the illusion of 
increasing openness. Finding ways to publicly call into question Bashar’s reform efforts)- 
pointing, for example to the use of reform to disguise cronyism -- would embarrass Bashar 
and undercut these efforts to shore up his legitimacy.

Presumably, a key goal of economic reforms would have been to “[bring] back Syrian expats to 
invest,” so if they had that effect, then they were not ineffectual. This makes clear what Roebuck 
was and wasn’t interested in. He wasn’t interested in Syrian economic reforms succeeding in 
facilitating private investment. He’s interested in them failing. Even if they have some success, he 
wants to present them as a failure and “undercut these efforts to shore up his legitimacy.”

The notion of “legitimacy” is a key one in U.S. foreign policy towards adversary governments in 
countries that the U.S. does not fear militarily (e.g. because they have nuclear weapons.) In the 
context of U.S. foreign policy, the term “legitimacy” is a “term of art” that has a specific meaning.

The usual notion of government “legitimacy” in international law and diplomacy, which the U.S. 
applies to its allies without question, has nothing to do with whether Santa has found a country’s 



government to be naughty or nice. Either you are the recognized government of the country, 
holding its seat at the United Nations, or you are not. Hardly anyone in Washington would suggest 
that the governments of Saudi Arabia, Bahrain, Jordan, or Israel are not “legitimate” because they 
were not elected by all of their subjects or because they engage in gross violations of human rights. 
Nor would many in Washington suggest that the governments of Russia or China are not 
“legitimate,” however one might dislike some of their policies, their lack of democracy, or their 
violations of human rights; these countries have nuclear weapons and a permanent seat and veto on
the U.N. Security Council, so challenging their legitimacy could have dangerous consequences; the
U.S. may complain about their policies, but there is no chance that the U.S. will challenge their 
“legitimacy.”

Countries like Syria, Iraq before the 2003 U.S. invasion, and Libya before the 2011 U.S.-NATO 
military campaign to overthrow Qaddafi, on the other hand, belong to a different category. If the 
U.S. government thinks that their governments can be overthrown, then the U.S. might declare 
them to be “illegitimate.” And being declared “illegitimate” by the U.S. means that the U.S. 
government will likely try to overthrow your government.

Further underscoring Roebuck’s priorities, he advocated:

-- DISCOURAGE FDI, ESPECIALLY FROM THE GULF:  Syria has enjoyed a 
considerable up-tick in foreign direct investment (FDI) in the last two years that appears to 
be picking up steam.  The most important new FDI is undoubtedly from the Gulf.

Again, the increase in investment would seem to suggest that economic reforms were working to 
encourage investment. But Roebuck saw this as bad. If the most important FDI was from the Gulf, 
that suggested that contrary to the U.S. and Khaddam’s claims that Syria was trying to have bad 
relations with the Gulf countries, it was succeeding in projecting an image of a country that was 
trying to get along. But in Roebuck’s view, this wasn’t a good thing; this was a bad thing, which the
U.S. should try to counter-act.

Roebuck spoke glowingly of violent protests against the Syrian government [my emphasis]: 

-- Vulnerability:

-- THE KURDS:  The most organized and daring political opposition and civil society 
groups are among the ethnic minority Kurds, concentrated in Syria’s northeast, as well as in
communities in Damascus and Aleppo.  This group has been willing to protest violently in 
its home territory when others would dare not.

The word “daring” in English usually connotes exemplary courage. U.S. newspapers, for example, 
do not generally describe the Palestinian use of violence against the Israeli occupation as “daring,” 
because while using violence in this instance obviously requires courage, the use of violence in this
instance is not seen in the U.S. as exemplary.

This shows how U.S. diplomats like Roebuck see the world: if you’re protesting governments that 
are U.S. allies, like Bahrain, Egypt, or Israel, then your protests should be nonviolent. But if you 
are protesting a government that the U.S. would like to overthrow, then the use of violence 
demonstrates “daring.”

To take advantage of this “vulnerability,” Roebuck suggested:



-- Possible Action:

-- HIGHLIGHT KURDISH COMPLAINTS: Highlighting Kurdish complaints in public 
statements, including publicizing human rights abuses will exacerbate regime’s concerns 
about the Kurdish population. 

There’s no pretense here that the goal of this action would be to encourage greater respect by the 
Syrian government for the human rights of Kurds – the goal would be to destabilize the Syrian 
government.

Roebuck also made clear his attitude towards terrorism in Syria [my emphasis]:

-- Vulnerability:

-- Extremist elements increasingly use Syria as a base, while the SARG has taken some 
actions against groups stating links to Al-Qaeda.  With the killing of the al-Qaida leader on 
the border with Lebanon in early December and the increasing terrorist attacks inside Syria 
culminating in the September 12 attack against the US embassy, the SARG’s policies in 
Iraq and support for terrorists elsewhere as well can be seen to be coming home to roost.

-- Possible Actions:

-- Publicize presence of transiting (or externally focused) extremist groups in Syria, not 
limited to mention of Hamas and PIJ.  Publicize Syrian efforts against extremist groups 
in a way that suggests weakness, signs of instability, and uncontrolled blowback.  The 
SARG’s argument (usually used after terror attacks in Syria) that it too is a victim of 
terrorism should be used against it to give greater prominence to increasing signs of 
instability within Syria.

Note that in private correspondence, Roebuck has no problem acknowledging that Syria is the 
victim of terrorism and that the Syrian government is trying to take action against terrorists. But if 
Syria is the victim of terrorism and is trying to do something about it, according to the view that 
Roebuck wants the U.S. to present to the world, that is evidence that Syria is weak and unstable 
and is suffering “uncontrolled blowback” as its support for terrorists elsewhere “comes home to 
roost.”

Imagine if a diplomat from a country perceived to be a U.S. adversary suggested that the 
September 11, 2001 terrorist attacks against the World Trade Center and the Pentagon, and U.S. 
efforts to prevent such attacks in the future, were evidence that the U.S. is weak and unstable, 
suffering from “uncontrolled blowback” as past U.S. support for terrorists elsewhere “came home 
to roost.” How would this be perceived in the United States?

It’s not hard to speculate. In May 2007, when Republican presidential candidate Ron Paul 
suggested that “blowback” from U.S. foreign policy had helped cause the September 11 attacks [8],
Republican front-runner Rudy Giuliani denounced him as a conspiracy theorist. [9] When in 
2010 in a speech at the United Nations the President of Iran noted the then widespread 
minority belief that the U.S. government was behind the September 11 attacks, the U.S. led a 
walkout and denounced the speech. [10]  

So, it seems reasonable to conclude that if the U.S. put forward the view that terrorism in Syria is 
Syria’s own fault, the Syrian government would be likely to perceive that as a very hostile act.



This cable shows that in December 2006, the man in charge of U.S. diplomacy in Syria believed 
that the goal of U.S. policy in Syria should be destabilizing the Syrian government by any means 
available; that the U.S. should work to increase Sunni-Shia sectarianism in Syria, including by 
aiding the dissemination of false fears about Shia proselytizing and stoking resentment about 
Iranian business activity and mosque construction; that the U.S. should press Arab allies to give 
access in media they control to a former Syrian official calling for the ouster of the Syrian 
government; that the U.S. should try to strain relations between that the Syrian government and 
other Arab governments and then blame Syria for the strain; that the U.S. should seek to stoke 
Syrian government fears of coup plots in order to provoke the Syrian government to over-react; 
that if the Syrian government reacted to external provocations, that proved that the regime was 
paranoid; that the U.S. should work to undermine Syrian economic reforms and discourage foreign 
investment; that the U.S. should seek to foster the belief that the Syrian government was not 
legitimate; that violent protests in Syria were praiseworthy and exemplary; that if Syria is the 
victim of terrorism and tries to do something about it, the U.S. should exploit that to say that the 
Syrian government is weak and unstable and is experiencing blowback for its foreign policy.

We further know that in the eyes of the U.S. embassy in Riyadh, Syria was interested in improving 
relations with the United States if and only if it was interested in being “weaned” from Iran.  

From other cables, we know that the U.S. was funding Syrian opposition groups. The U.S. 
government acknowledged this funding after the cables were published by WikiLeaks. [11] The 
U.S. had previously announced funding to “promote democracy” in Syria, but what was not 
previously publicly known was the extent to which the U.S. was engaged in funding opposition 
groups and activities which the U.S. government had internally conceded would be seen by the 
Syrian government as proof that the U.S. was seeking to overthrow the Syrian government.

A February 21, 2006 cable [12] noted:

Post contacts [i.e., U.S. embassy contacts in Syria] have been quick to condemn the USG's 
public statement announcing the designation of five million USD for support of the Syrian 
opposition, calling it "na[i]ve" and "harmful."  Contacts insist that the statement has already
hurt the opposition, and that the SARG will use it in the coming months to further discredit 
its opponents as agents of the Americans.

The cable also noted:

Several contacts insisted that the initiative indicated the U.S. did not really care about the 
opposition, but merely wanted to use it as "a chip in the game."

Judging from the December, 2006 “vulnerabilities and actions” cable, it is hard to dispute this 
conclusion of the embassy’s Syrian contacts.

The February 2006 cable elaborated:

Bassam Ishak, a Syrian-American activist who ran as an independent candidate for the 
People's Assembly in 2003, said that the general consensus among his civil society and 
opposition colleagues had been that the USG is "not serious about us" and that the public 
announcement was "just to put pressure on the regime with no regard for the opposition." 
"We are just a chip in the game," he asserted.

Note that the view that there could be severe negative consequences from U.S. funding of 
opposition groups, including by helping the government de-legitimize opposition groups and 



individuals as agents of foreign powers, was shared by many of the embassy’s own contacts in the 
Syrian opposition. Some of the people who were delegitimized in this way might otherwise have 
been credible interlocutors in negotiations towards more inclusive governance; thus, the strategy of
funding opposition groups could have the effect of foreclosing diplomatic and political options. 
Some of the criticism expressed of the U.S. announcement was that it was done publicly; but as the
cables themselves demonstrate, it was likely that the Syrian government would find out what the 
U.S. was doing in the long run, and therefore, in the long run, the distinction between secret and 
public was not meaningful.

Another critic noted that the U.S. was already secretly funding the Syrian opposition:

MP Noumeir al-Ghanem, a nominal independent and chairman of the Foreign Affairs 
Committee of the Parliament, dismissed the funding plan as a stunt, saying the amount of 
money was small and that the U.S. had already been funding the opposition secretly, 
without impact.  The new initiative would make no real difference.  In his view, the 
announcement angered most Syrians, who viewed it as interference in the internal affairs of 
Syria, something that the U.S. always insisted that Syria should not do regarding Lebanon.

Al-Ghanem said the U.S. should engage in dialogue with the Syrian regime and work for a 
stable, slowly democratizing country that could further U.S. interests in the region, instead 
of putting up obstacles to such dialogue.

An April 28, 2009 cable [13] (“Behavior Reform: Next Steps For A Human Rights Strategy”) – 
from a period of “policy review” in which the new Obama Administration was exploring a less 
confrontational policy towards Syria - outlining U.S. – government funded “ongoing civil society 
programming” in Syria acknowledged that

Some programs may be perceived, were they made public, as an attempt to undermine the 
Asad regime, as opposed to encouraging behavior reform.

The cable also acknowledged:

The SARG [Syrian government] would undoubtedly view any U.S. funds going to illegal 
political groups as tantamount to supporting regime change.  This would inevitably include 
the various expatriate reform organizations operating in Europe and the U.S., most of which
have little to no effect on civil society or human rights in Syria.

The cable noted that the State Department’s U.S.-Middle East Partnership Initiative (MEPI) had 
sponsored

eight major Syria-specific initiatives, some dating back to 2005, that will have received 
approximately USD 12 million by September 2010.

One of those initiatives was:

-Democracy Council of California, "Civil Society Strengthening Initiative (CSSI)" (USD 
6,300,562, September 1, 2006 - September 30, 2010).  "CSSI is a discrete collaborative 
effort between the Democracy Council and local partners" that has produced a secure 
Damascus Declaration website (www.nidaasyria.org) and "various broadcast concepts" set 
to air in April.

A February 7, 2010 cable [14]  (“Human Rights Updates -- SARG Budges On TIP, But Little 



Else”) indicates that "various broadcast concepts" referred to Barada TV, a London-based Syrian 
opposition satellite television network. The February 2010 cable referred to Barada TV as “MEPI-
supported,” and said:

If the SARG establishes firmly that the U.S. was continuing to fund Barada TV, however, it 
would view USG involvement as a covert and hostile gesture toward the regime.

But while the April 2009 cable had noted that  “The SARG would undoubtedly view any U.S. 
funds going to illegal political groups as tantamount to supporting regime change,” the February 
2010 cable shows that such funding continued, even though the April 2009 cable had identified 
“how to bring our U.S.-sponsored civil society and human rights programming into line [with] a 
less confrontational bilateral relationship” as a “core issue” facing a U.S. human rights strategy for 
Syria.

The April 2009 cable had argued:

The majority of DRL [the State Department’s Bureau of Democracy, Human Rights and 
Labor Affairs] and MEPI programs have focused on activities and Syrians outside of Syria, 
which has further fed regime suspicions about U.S. intentions.  If our dialogue with Syria 
on human rights is to succeed, we need to express the desire to work in Syria to strengthen 
civil society in a non-threatening manner.

But, it appears, the shift argued for in the April 2009 cable never occurred.  

This apparently remained true even as the U.S. embassy became increasingly aware of evidence 
that the Syrian government knew about the activities funded by the U.S. that the April 2009 cable 
had warned that the Syrian government would see, if they knew of it, as evidence of a regime 
change policy; and that would likely, if known, undermine U.S. efforts to engage the Syrian 
government.

A July 8, 2009 cable [15] on rifts in the Syrian opposition (“Murky Alliances: Muslim 
Brotherhood, the Movement For Justice and Democracy, and the Damascus Declaration”) noted in 
its summary:

More worrisome, however, is recent information suggesting the SARG may already have 
penetrated the MJD [Movement for Justice and Development] and learned about sensitive 
USG programs in Syria.

The July 2009 cable elaborated:

------------------

MJD: A Leaky Boat?

------------------

8. (C)  [Damascus Declaration member Fawaz] Tello had told us in the past (ref B) that the 
MJD … had been initially lax in its security, often speaking about highly sensitive material 
on open lines…The last point relates to a recent report from lawyer/journalist and human 
rights activist Razan Zeitunah (strictly protect) who met us separately on July 1 to discuss 
having been called in for questioning by security services on June 29.



9. (S/NF) Zeitunah told us security services had asked whether she had met with anyone 
from our "Foreign Ministry" and with anyone from the Democracy Council [recipient of the
U.S. grant for the MJD to run Barada TV.] (Comment: State Department Foreign Affairs 
Officer Joseph Barghout had recently been in Syria and met with Zeitunah; we assume the 
SARG was fishing for information, knowing Barghout had entered the country.  Jim Prince 
was in Damascus on February 25, and it is our understanding he met with Zeitunah at that 
time, or had done so on a separate trip. End Comment).   She added that her interrogators 
did not ask about Barghout by name, but they did have Jim Prince's. [Jim Prince is the head 
of the Democracy Council.]

[…]

11. (S/NF)  Comment continued:  Zeitunah's report begs the question of how much and for 
how long the SARG has known about Democracy Council operations in Syria and, by 
extension, the MJD's participation.  Reporting in other channels suggest the Syrian 
Muhabarat may already have penetrated the MJD and is using MJD contacts to track U.S. 
democracy programming.

A September 23, 2009 cable [16] (“Show Us the Money! SARG Suspects "Illegal" USG Funding”) 
gave further evidence that Syrian authorities were increasingly aware of what the U.S. was 
funding:

1. (S/NF) Summary: Over the past six months, SARG security agents have increasingly 
questioned civil society and human rights activists about U.S. programming in Syria and the
region, including U.S. Speaker and MEPI initiatives (ref A). In addition to reported 
interrogations of the Director of the Syrian Center for Media and Freedom of Expression 
and employees of USG-supported Etana Press, new criminal charges against detained 
human rights lawyer Muhanad al-Hasani for illegally receiving USG funding reflect the 
seriousness with which the regime is pursuing these "investigations."

The September 2009 cable elaborated:

2. (S/NF) Over the past six months, civil society and human rights activists questioned by 
SARG security have told us interrogators asked specifically about their connections to the 
U.S. Embassy and the State Department.  As previously reported, Razan Zeitunah (strictly 
protect) recounted a June interrogation during which she was questioned about MEPI-
funded Democracy Council activities as well as visiting State Department officials (ref 
A).  Kurdish Future Movement activist Herveen Ose (strictly protect), brought in for 
questioning in August, was also asked about funding from "foreign embassies."  MEPI 
grantee Maan Abdul Salam (strictly protect) recently reported one of his employees was 
called in on September 4, at which time security agents zeroed in on her participation in a 
MEPI-funded People In Need (PIN) seminar in Prague approximately eight months earlier.

[…]

4. (C) The ongoing case of human rights lawyer Muhanad al-Hasani took a turn for the 
worse on September 15 when, reportedly, the SARG introduced a new charge against him. 
According to a September 18 e-mail we received from his colleague Catherine al-Tali 
(strictly protect), the SARG accused Hasani of accepting USG funding that was routed to 
him through the Cairo-based Al-Andalus Center[…] Embassy Cairo also informed us that 
the Center was not currently receiving funding from either the Embassy or MEPI, though it 



had in the past.

[…]

8. (S/NF) Comment:  It is unclear to what extent SARG intelligence services understand 
how USG money enters Syria and through which proxy organizations.  What is clear, 
however, is that security agents are increasingly focused on this issue when they interrogate 
human rights and civil society activists.  The information agents are able to frame their 
questions with more and more specific information and names.  The charge that Hasani 
received USG funding vis-a-vis the Al-Andalus Center is especially worrying since it may 
suggest the SARG has keyed in on MEPI operations in particular.

The February 7, 2010 cable [17] cited earlier (“Human Rights Updates -- SARG Budges On TIP, 
But Little Else”) gave further evidence that the Syrian government was pursuing the funding of 
Barada TV:

------------------------------------------

Barada TV: The Opposition in Klieg Lights?

------------------------------------------

9. (C) Damascus-based director of MEPI-supported Barada TV Suheir Attasi outlined the 
many challenges facing the channel in a December 23 meeting.

[…]

10. (C) Attasi confirmed reports we had heard from other contacts about the SARG’s 
interest in chasing down the financial and political support structure behind Barada. 
Security agents called her in for questioning in October and repeatedly asked her about her 
affiliations with the U.S. Embassy and whether she knew Jim Prince […] 
[…]

If the SARG establishes firmly that the U.S. was continuing to fund Barada TV, however, it 
would view USG involvement as a covert and hostile gesture toward the regime.  Just as 
SARG officials have used the U.S. position on Operation Cast Lead and the Goldstone 
Report to shut down discussions on human rights, it could similarly try to use Barada TV to 
diminish our credibility on the issue.

Note that although the July 2009, September 2009, and February 2010 cables address exactly the 
situation that the April 2009 cable had warned about – that the Syrian government would find out 
what the U.S. was funding – there was no further discussion or concern expressed about what the 
April 2009 cable had warned would be the likely consequence of that: that the Syrian government 
would conclude that the U.S. government was pursuing a regime change policy in Syria, and this 
would undermine U.S. efforts to engage the Syrian government. Nor was there any further 
discussion of what the April 2009 cable had suggested: that this funding be reviewed to bring it in 
line with the policy of engagement. 

What emerges from these cables is that while there was undoubtedly a shift between the policy of 
the Bush Administration after 2005 and the policy of the Obama Administration in 2009-2010 with 
respect to the question of regime change vs. engagement, the shift was substantially less than 
publicly advertised. The U.S. continued to fund opposition activities that the U.S. believed would, 



if known to the Syrian government, cause the Syrian government to believe that the U.S. was not 
serious about shifting to an engagement policy, and it continued to fund these activities as the U.S. 
increasingly came to believe that the Syrian government was become aware of these activities. 
When these activities became public, the U.S. denied that they amounted to a regime change policy
[18], but we now know from the U.S. government’s internal communication that the U.S. did not 
think that the Syrian government would give credence to such a denial. 

This leads us to question to what extent the Obama Administration really shifted to a policy of 
engagement, or to what extent, when Saudi Arabia and others pushed it to adopt an explicit regime 
change policy in 2011 -- a shift the Administration eventually did make -- these countries were 
pushing on an open door. The story that was presented to the U.S. public was that the U.S. had tried
to engage Syria and failed; and that after Syrian government cracked down on protests in 2011, the 
U.S. had no choice but to abandon its efforts at engagement.

But reading the cables, it appears that the U.S. never really committed to a policy of engagement; it
had one hand in the engagement policy, while keeping another hand in the regime change policy. 
The Iranian government cracked down on protests in 2009, but the U.S. did not completely 
abandon efforts to engage the Iranian government. Perhaps the danger of abandoning efforts at 
engagement with Iran were perceived to be higher, given Iran’s nuclear enrichment program and 
the political pressure on the Obama Administration to use force against Iran if diplomacy failed; 
perhaps the belief among the U.S. and its allies that the Syrian government could be toppled by 
force, and the Iranian government could not, played a role.

But knowing that the U.S. never really abandoned a regime change policy in Syria informs our 
understanding of the question of U.S. military intervention in Syria today. It shows us how the U.S.
is not an innocent victim of circumstance, having to consider the use of force because diplomacy 
has been exhausted; rather, the U.S. faces a situation that it helped create, by pursuing regime 
change for years and never fully switching to diplomacy.

References:

1. “Influencing the SARG In the End of 2006,” December 13, 
2006, https://wikileaks.org/cable/2006/12/06DAMASCUS5399.html

2. “Saudi Intelligence Chief Talks Regional Security With Brennan Delegation,” March 22, 2009,
https://wikileaks.org/plusd/cables/09RIYADH445_a.html
3. “Saudi Shia Clash With Police In Medina,” February 24, 2009,
http://www.wikileaks.org/plusd/cables/09RIYADH346_a.html
4. “Khaddam slams Syria over row with Saudi Arabia,” Beirut Daily Star, August 20, 
2007, http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2007/Aug-20/72486-khaddam-slams-syria-
over-row-with-saudi-arabia.ashx 
5. “Interview with Former Syrian Vice-President Abdul Halim Khaddam,” Asharq Al-Awsat, Jan 6, 
2006, http://www.aawsat.net/2006/01/article55268299
6. See, for example: “Overthrow: America's Century of Regime Change from Hawaii to Iraq,” 
Stephen Kinzer, Times Books, 2006.
7. “Fact Finding,” Alexander Cockburn, Village Voice, December 27, 1983, republished in 
Corruptions of Empire, Alexander Cockburn, Verso, 1987, p.349.

8. “Candidate Paul assigns reading to Giuliani,” Andy Sullivan, Reuters,

May 24, 2007, http://www.reuters.com/article/2007/05/24/us-usa-politics-paul-
idUSN2434274320070524

https://wikileaks.org/cable/2006/12/06DAMASCUS5399.html
http://www.reuters.com/article/2007/05/24/us-usa-politics-paul-idUSN2434274320070524
http://www.reuters.com/article/2007/05/24/us-usa-politics-paul-idUSN2434274320070524
http://www.aawsat.net/2006/01/article55268299
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2007/Aug-20/72486-khaddam-slams-syria-over-row-with-saudi-arabia.ashx
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2007/Aug-20/72486-khaddam-slams-syria-over-row-with-saudi-arabia.ashx
http://www.wikileaks.org/plusd/cables/09RIYADH346_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/09RIYADH445_a.html


9. “Ron Paul Recruits Anonymous to Attack Rudy’s Foreign Policy,” Nitya Venkataraman, ABC 
News, May 22, 2007, http://abcnews.go.com/blogs/politics/2007/05/ron_paul_recrui/

10, “U.S. Walks Out on Ahmadinejad's 9/11 Comment,” CBS News, September 23, 
2010, http://www.cbsnews.com/news/us-walks-out-on-ahmadinejads-9-11-comment/

11. “U.S. admits funding Syrian opposition,” CBC News, April 18, 
2011, http://www.cbc.ca/news/world/u-s-admits-funding-syrian-opposition-1.987112

12. “Announcement To Fund Opposition Harshly Criticized By Anti-Regime Elements, Others,” 
February 21, 2006,  https://wikileaks.org/plusd/cables/06DAMASCUS701_a.html
13. “Behavior Reform: Next Steps For A Human Rights Strategy,” April 28, 2009

https://wikileaks.org/plusd/cables/09DAMASCUS306_a.html
14. “Human Rights Updates -- SARG Budges On TIP, But Little Else,” February 7, 
2010, https://wikileaks.org/plusd/cables/10DAMASCUS106_a.html

15. “Murky Alliances: Muslim Brotherhood, the Movement For Justice and Democracy, and the 
Damascus Declaration,” July 8, 2009, 
https://wikileaks.org/plusd/cables/09DAMASCUS477_a.html
16. “Show Us the Money! SARG Suspects "Illegal" USG Funding,” September 23, 
2009,  https://wikileaks.org/plusd/cables/09DAMASCUS692_a.html

17. “Human Rights Updates -- SARG Budges On TIP, But Little Else,” February 7, 
2010 https://wikileaks.org/plusd/cables/10DAMASCUS106_a.html

18. “U.S. denies support for Syrian opposition tantamount to regime change,” Elise Labott, Brian 
Todd and Dugald McConnell, CNN

April 19, 2011, http://www.cnn.com/2011/WORLD/meast/04/18/us.syria.opposition/

 

http://www.cnn.com/2011/WORLD/meast/04/18/us.syria.opposition/
https://wikileaks.org/plusd/cables/10DAMASCUS106_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/09DAMASCUS692_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/09DAMASCUS477_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/10DAMASCUS106_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/09DAMASCUS306_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/06DAMASCUS701_a.html
http://www.cbc.ca/news/world/u-s-admits-funding-syrian-opposition-1.987112
http://www.cbsnews.com/news/us-walks-out-on-ahmadinejads-9-11-comment/
http://abcnews.go.com/blogs/politics/2007/05/ron_paul_recrui/

	What WikiLeaks Showed Us About U.S. Motivations in Syria

